Heipähei!

Ajelin juuri kotiin Tampereen Ikeasta eikä keli ollut mikään loistava. Mennessä satoi vettä ja nyt loskaa roiskui lasiin jatkuvasti eikä näkökenttä ollut paras mahdollinen. Kävimme äidin kanssa ostoksilla ja tällä kertaa budjetti piti erittäin hyvin. Ostin vain tyynynpäällisiä, huovan ja tarjottimen. Olen niin ylpeä itsestäni etten ostanut koko kauppaa tyhjäksi! Ja kiersin nätisti sisustuspuolen, en edes vilkaissut sitä ihanaa London taulua. Äiti taas löysi itselleen kaikkea ihanaa tuoksuvaa ja pehmeää talven varalle.

Lähdimme neljän aikaan ajelemaan kohti Jyväskylää, joten pimeä yllätti melkein samantien. Tampere - Jyväskylä välillä nopeusrajoitukset heittelevät 80-100 km/h eikä valoja ole kuin taajama-alueella ja risteyksissä. Vastaantulijoiden valot häikäisivät eikä lasista nähnyt oikein mitään kun loskaa roiskui lasiin jatkuvasti. Asiaa ei tietenkään helpottanut vastaantulevien rekkojen kovemmat roiskeet. Oli vaikeaa yrittää keskittyä ajamiseen, kun ei nähnyt juurikaan mitään (lähivalot olivat luultavasti likaiset pinnasta tai sitten kovin heikot) ja täytyi yrittää keskittyä pysymään keskellä tietä pelkkien valohavaintojen avulla. Heti kun sain ajaa pitkillä eikä vastaantulevaa liikennettä ollut, helpottui ajo huomattavasti. On toki tullut ajettua huonommassakin kelissä, mutta itselläni ainakin väsyi silmät helposti tarkkaavaisuudesta. Olihan myös otettava huomioon riista-eläimet joita onneksi ei näkynyt.

Matkalla mietin mitä kaikkea meiltä vaaditaan turvalliseen ajoon, mitä kaikkea meidän tulisi ottaa huomioon niin että ajomme välttäisi mahdollisia vaaratilanteita. Turvallinen ja riskitön ajotapa vaatii ennakointia ja nimenomaan vaaratilanteiden välttämistä. Jokainen voi omalla liikennekäyttäytymisellään vaikuttaa turvalliseen liikenteeseen. Turvallisen ajamisen lähtökohtana on kuskin  fyysinen että henkinen ajokyky, sekä tietenkin ettei kuljettaja aja päihteiden vaikutuksen alaisena. On otettava myös huomioon riittävä lepo ja ajon tauottaminen, jotta ajokyky säilyisi koko matkan ajan parhaana mahdollisena. Toinen tärkeä tekijä on ajonopeus, jota noudattamalla ehkäisemme vaaratilanteita. Pimeässä ajaessa on muistettava katsoa mahdollisimman kauas, jottei huomio kiinnittyisi vastaantulijan valoihin. Olemalla joustava ja ottamalla muu liikenne huomioon, parannamme turvallisuutta.

Samoja ohjeita tulee varmasti joka tuutista ulos ja aina tuntuu, että nämä asiat ovat pelkkää pässinlihaa. Joojoo, nää on kuultu niin monta kertaa ja aina joku muistaa varottaa ennen matkalle lähtöä että aja varovasti. Mutta totuus on se, että omilla valinnoillamme voimme vaikuttaa siihen, mitä tulevan pitää. Jos olisin päästellyt menemään 80 km/h alueella vaikka 120 km/h toivoen pääseväni kotiin aikaisemmin, olisin varmasti tällä hetkellä ojan pohjassa soittamassa apua tai pahimmassa tapauksessa en olisi enää hengissä. Monesti ei tulla ajatelleeksi muita liikenteessä kulkijoita tai kyytiläisiä. Vaarantamalla itsesi vaarannat myös muiden hengen. Ei nopeusrajoituksia ole turhaan kiinnitetty tien poskeen eikä kameroita ole turhaan pystytetty valvomaan liikennettä. Varsinkin näin talvisaikaan on hyvä noudattaa voimassaolevia talvirajoituksia, sillä mustajää on yllättävän petollista tähän aikaan vuodesta. En tarkoita tällä paasaamisellani sitä, että jokaisen tarvitsisi ajaa juuri prikulleen määrättyä nopeutta tai runsasta alinopeutta, eikä ohitustilanteissa saisi nostaa nopeutta. Haluan vain muistuttaa kaikkia turvallisesta ajosta! Samalla tulee itsekin mietittyä miten voisin parantaa ajotapojani ja minimoida mahdolliset vaarat liikenteessä.

IMG_0470-normal.jpg

Kuvassa entinen autoni Wolkswagen Poolo vuosimallia -91, joka oli ensimmäinen autoni ja loistava sellainen! Ainoana miinuksena oli vain se, ettei se ollut kovinkaan turvallinen auto ensimmäiseksi autoksi. Siitä puuttui mm. abs-jarrut, turvatyynyt (erittäin olennainen osa turvallisuutta) sekä korinrakenteessa oli paljon puutteita. Nykyään ajelen Volvolla, jonka on sanottu olevan maailman turvallisin auto. Tosin tällä hetkellä se taitaa olla Kia, vai olenko täysin väärässä? Tietenkin turvallisuuteen vaikuttaa auton ikä, sillä tekniikka kehittyy koko ajan ja jatkuvasti keksitään lisää vempaimia ja laitteita tehostamaan turvallisuutta. Jos vertaa Wolkswagenin ja Volvon turvallisuutta (Volvo on kuusi vuotta tuoreempi tapaus) on Volvossa nähtävissä huimaa kehitystä vaikkei vuosia ole paljoa välissä. Siitä löytyy abs-jarrut, turvatyynyt sekä edestä että takaa ja tuulilasi on rakennettu turvalliseksi. Jos tällä hetkellä katsoo uusinta Volvo V40 mallia, sen kehutaan olevan yksi maailman turvallisimmista autoista (http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=141). Kaikissa uusimmissa autoissa turvallisuuteen on panostettu ja panostetaan edelleen, joten voiko esimerkiksi Volvoa tai Kiaa kehua turvallisimmaksi autoksi? Tuloksien täytyy perustua testeihin, ei oletuksiin. Tosiasiassa mikään auto ei voi taata täyttä turvallisuutta kuljettajalle ja kanssamatkaajille. Eihän? 

Asiani punainen lanka on seuraava: älä luota täysin auton turvavarusteisiin, muista omat valinnat ja riskit ja valitse auto jonka uskot olevan juuri sinulle turvallisin. 

Jos saisin valita ensiautoni uudelleen, olisi se varmasti joku uudempi versio vaikka sitten wolkkarista. Meinasin joutua useaankin kertaan vaaratilanteisiin Poolollani saatuani kortin, sillä kokemusta oli hirmu vähän alla eikä autokoulussa kilometrejä tullu juurikaan alle. Menin usein paniikkiin kun jarrut lukkiutuivat, ja sitten oltiinkin jo ojan puolella. Yksi peräänajokin tapahtui, onneksi en lyönyt päätäni rattiin sillä siinä ei olisi ollut mitään vaimenninta pääni suojaksi. Huolellisella ajolla ja riskejä välttämällä pärjäsin hyvin autollani kunnes oli aika vaihtaa uuteen. Kokemusta viisaampana valitsin seuraavan auton josta löytyi edes jonkinlaiset turvavarusteet. 

En tiedä autoista juurikaan mitään, kuten termeistä sen huomaa, enkä halua päteä asialla mitenkään. Haluan vain jakaa kokemuksia ja saada mielipiteitä asiasta. Olisi kyllä mukavaa tietää niistä enemmän! Tosin ei minusta automekaanikkoa tulisi, mutta esimerkiksi renkaidenvaihto tai pienet korjaukset olisi hyvä oppia. Löytyisikö jostain opetusmestaria?

Aihe oli tällä kertaa ihan puusta vedetty, anteeksi siitä. Ensi kerralla palataan takaisin "tyttöjen maailmaan" josta minäkin tiedän jotakin. Ja niin, kiitos taas teille lukijat! Lukijamäärä lähestyi eilen liki 100, joten olen siitä erittäin kiitollinen! Palataanhan taas ja turvallista matkaa sinulle, mihin ikinä oletkaan menossa!